Kyocera leverer solcellepanel til stort solkraftverk i Italia

Kyocera har fått i oppdrag å levere seks megawatt solcellepanel til et stort solkraftverk i nærheten av Turin, Italia. Det er den største installasjonen i Italia som Kyocera har vært involvert i

30. mai 2011

Anlegget, som drives av det italienske selskapet ENERMILL Energie Rinnovabili s.r.l., skal drives av seks megawatts solcellepanel, noe som tilsvarer forbruket til ca 2 100 eneboliger.
Kyocera har de siste årene levert mer enn 50 megawatts moduler till tre store solkraftverk i Spania og skal i tillegg levere solcellepanel til et stort anlegg i Korat, Thailand.

Solcellepanel til næringsbygg
Kyocera sitt siste prosjekt i Japan var å levere solcellepanel til bl.a. et såkalt ”miljøvennlig” kjøpesenter i byen Itami på sørkysten av øya Honshus. Cirka en megawatts panel fra Kyocera ble levert til kjøpesenteret og installert på taket. Anlegget genererer i dag totalt 1,16 MW, hvorav 960 kW er Kyocera-moduler. Dette gjør det til en av de største installasjonene i et næringsbygg i Japan.

Et annet prosjekt er samarbeidet med FANCL Corporation, et ledende japansk kosmetikkforetak, der 371 kW av Kyoceras solcellepanel ble installert. Dette inngår nå i FANCL konsernets anlegg for produksjon av kosmetikk i byen Hino, ikke langt fra Tokyo. Installasjonen antas å generere 352 765 kWh per år og dekker ca 13% av anleggets energiforbruk. Anlegget mottok til og med en miljøpris for forebygging av global oppvarming.

I 1975 startet Kyocera utviklingen av solenergiteknikk. Siden den gang har industrien vokst og håpet er å kunne fortsette å levere solcellepanel av høy kvalitet som i tillegg bidrar til forebygging av klimaendringer.

Kjell Øverland, daglig leder, Kyocera Mita Norge
Tlf: 22 62 73 00, mobil: 95 03 46 34, kjell.overland@kyoceramita.no

Om Kyocera Corporation
Kyocera Corporation startet i 1959 som produsent av keramiske komponenter. Ved å kombinere disse komponentene med metall og plast, og integrere dem med andre teknikker, har Kyocera blitt en ledende leverandør av solkraftverk, telekommunikasjonsutstyr, skrivere og kopimaskiner, elektroniske komponenter, halvledere, skjærende verktøy og industrielle keramikk. Kyocera Corporation rangeres som nummer 604 i Forbes Magasins 2011 «Global 2000» liste over verdens største børsnoterte selskap. Kyocera Corporation har totalt 63 876 ansatte over hele verden og finnes i over 30 land. Kyocera Corporation har sitt hovedkontor i Kyoto i Japan.

For mer informasjon angående Kyocera og solenergiteknikk, se http://global.kyocera.com